pix

HomeZaterdagZondagMaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagLinks

Vrijdag

17 oktober

Vandaag is het alweer de laatste dag van onze wandelweek. Het is de bedoeling dat we vandaag de toeristische route doen met de min of meer de verplichte hoogtepunten van het Nationale Park. We rijden met de auto's naar het plaatsje Hájenky waar we de auto's parkeren in de buurt van een huis. Van hieruit wandelen we richting Kamenice.

foto 69

Hier zetten we in de eerste instantie de auto's neer. Later worden ze verplaatst in de omgeving van een huis. We beginnen hier aan onze tocht naar de Pravcická Brána.

foto 70

We wachten hier even op Theo en Ben want ze zijn teruggegaan om de auto's te verzetten. Ze staan nu in de buurt van een huis.

foto 71

De weg omhoog is een lange klim maar het is prachtig weer maar wel koud omdat het 's nachts heeft gevroren.

foto 72

Onderweg naar de Pravcická Brána maken we nog een ommetje om naar een overkapping te kijken waar duizenden jaren geleden waarschijnlijk holbewoners hebben gewoond.

foto 73

Na een klim van ongeveer 45 minuten komen we boven bij de overhangende brug de Pravcická Brána. Vanuit de verte konden we de berghut al zien liggen. Als we boven zijn kijken we wat rond en gebruiken ons lunchpakket.

Foto 74

Onderweg naar beneden genieten we weer van prachtige uitzichten. We hebben ook nog een stukje op het kompas gelopen om een stukje af te snijden.

Terug in het restaurant van Mesná waar we eerder vandaag gestopt waren drinken we wat voordat we weer verder gaan richting Kamenice.

foto 76

Onderweg terug dalen we af naar het riviertje de Kamenice waar we nog een boottocht zullen maken als afsluiting van deze dag.

foto 77

We komen nu in de buurt van de boten, het pad er naar toe loopt langs steile rotsen waar we zo nu en dan onderdoor moeten lopen.

foto 78

Het is ondertussen al vrij laat in de middag maar de boten liggen nog steeds op ons te wachten.

foto 79

Hier zitten we dan, we varen zo'n 500 meter stroomafwaarts om daarna weer terug te varen naar de plaats waar we vandaan kwamen. Je kan ook aan de andere kant uitstappen en dan verder lopen.

foto 80

Tijdens onze tocht komen we langs rotspartijen. Het water is helder en spiegelglad.

foto 81

De gondelier vertelt ons anekdotes en omdat we op de terugweg zijn weten we al wat er gaat komen.

foto 82

Als de gondelier aan een touw trekt komt er een waterval naar beneden en het scheelt maar weinig of je wordt nat. Nadat we uit de bootjes komen hebben we nog een kleine klim voor de boeg voordat we weer bij de auto's zijn.

Om half zes waren we bij de auto's. Iedereen was moe maar voldaan, we hebben een fijne week gehad met mooie tochten waar we met plezier op terug kijken. Weer thuis hebben we met z'n allen nog wat gedronken bij "Vesna" waar we ook 's avonds met z'n allen gegeten hebben.

Zaterdagmorgen hebben we met z'n allen ontbeten voordat ieder zijns weegs ging. Het was een fantastische week mede dankzij onze gidsen Gea & Theo.

Naar boven

Voor diegenen die het hele reisverslag willen lezen , klik op print