Zuid Afrika

Zondag 24 september

Nadat we gisterenavond nog wat informatie hebben gekregen van de omgeving is onze eerste kennismaking met Graskop de “Panoramaroute”, een weg vanaf Graskop die je de mogelijkheid bied om op verschillende plaatsen op de route interessante sites te bekijken.

We ontbijten en vertrekken met de auto naar het eerste punt met de naam Pinacle waar een rotsen partij ligt met een uitzicht op het dal. Jammer genoeg is het uitzicht niet wolkeloos want het heeft gisterenavond geregend en de wolken hangen nog in het dal. We kopen een houtsnijwerkje om als souvenir mee te nemen van een mevrouw die thuis met de familie houtsnijwerk verricht om zichzelf te voorzien in een levensbehoefte.

Boskombuis, openlucht keuken

We rijden verder want in de directe omgeving is meer te zien maar we besluiten om dat op de terugweg te bekijken in de hoop dat de wolken zijn opgetrokken. Het volgend punt wordt een restaurant waar we koffie gaan drinken op zich niet bijzonder maar dat restaurant ligt net even van de route en is een buitenrestaurant die gerund wordt door de lokale bewolking op de traditionele manier zoals vroeger onze grootouders het eten bereiden op het vuur van de kachel maar dan buiten. We drinken koffie genieten van de omgeving en kijken hoe er wordt gekookt. Ontzaglijk leuk om te zien.

In de omgeving loopt ook een wandelpad langs een riviertje die we een eind lopen, De omgeving is prachtig met kleine watervalletjes en mooie planten met bloemen en veel vogels.

Na onze wandeling gaan we verder om de route te bekijken. We rijden nu naar een plek de met de naam “Three Rondavels “waar drie ronde rotsen te zien zijn. Er is een camping, een restaurant en vakantie bungalows, We eten wat in het restaurant maken wat foto’s en zien de eerste apen van deze vakantie.

Na de lunch rijden we verder en maken een lus richting Graskop. We bezoeken vervolgens een stadje waar vroeger goud werd gevonden en drinken koffie in een lokaal restaurant en kijken even naar de activiteiten van het stadje. Er is een pottenbakker bezig om zijn gemaakte potten te decoreren. We blijven even kijken. We rijden daarna verder door de bergen richting Graskop en rijden nog een stukje door om nog een plek te bezoeken met de naam God’s Window.
Op de plaats van bestemming aangekomen moet je eerst een kilometer lang een pad volgen die omhoog  loopt om bij de plek te komen waar je een fantastisch uitzicht hebt over het dal.
Het is nog steeds niet helemaal helder maar we moeten het er mee doen voor vandaag.

Als we weer bij de auto zijn is het tijd om terug te gaan want om 18:00 uur is het donker en is ons aangeraden om op de plaats van bestemming te zijn. We rijden terug naar ons restcamp met de naam “Mogodi Lodge” waar we deze dagen verblijven, We hebben dan 196 km gereden  De eerste indruk van Afrika is er en het gaat verder.