Zuid Afrika

Vlag van Zuid Afrika

Vrijdag 22 september

Vrijdagmorgen gaat de wekker om half vijf wat ik persoonlijk een onchristelijke tijd vindt maar goed je moet er wat voor overhebben. We rijden naar Roelofsarendveen waar we onze  auto afgeven en we naar het vliegveld worden gebracht. We zijn op tijd en handelen de nodige dingen af zoals koffers inleveren, paspoortcontrole enz.

We hebben dan nog een behoorlijke tijd voordat we vertrekken. We drinken koffie, eten een broodje en kijken nog wat rond bij de duty free. Dan gaan we naar de gate waar we ons moeten melden en dan begint de wachttijd voordat het vliegtuig vertrekt. Nu is het de laatste tijd en dat weten we uit eigen ervaring standaard dat je te laat vertrekt zo ook deze keer.

Over de vlucht zal ik je niet vermoeien maar het duurt behoorlijk lang 10 uur om precies te zijn. We arriveren wat later dan gepland op het vliegveld van Johannesburg maar zijn in een mum van tijd door de douane en de bagage is er dan ook al. We zijn nu op loopafstand van de bus die ons naar het hotel brengt. We arriveren om 22:10 uur in het hotel en zijn dan doodmoe. We drinken een kopje thee en gaan lekker slapen omdat we morgen om 7 uur moeten ontbijten.

Zaterdag 23 september

De wekker ging om kwart voor zeven en we hebben goed geslapen. We kregen de eerste indrukken van Afrika wat gisterenavond hebben we er niet veel van gezien wat het is hier ‘s nachts pikdonker. Ontbeten en om 8 uur kwam de agent van SNP om ons wat details te geven over de door ons uitgezochte reis. Na 20 minuten wisten we alles wat we moesten en wilden weten en toen was het tijd om ons naar het vliegveld te laten brengen om de huurauto op te halen.

Je snapt dat het enige tijd duurde voordat we konden gaan rijden maar eindelijk tegen 10 uur waren we rijklaar met een nieuwe volkswagen Vivo en in een linksrijdend land.

Ik geef eerlijk toe dat het ons toch vandaag de hele dag gekost heeft om aan alles te wennen en alle informatie die we hadden te verwerken.

We reden vandaag van Johannesburg naar Graskop ruim 425 km in een landschap ons totaal vreemd maar wel bijzonder. Wat ons het meest opviel waren de Hollandse namen van de dorpen waar we langsheen reden met namen als Bronkhorsrt, Ermelo en Wonderfontein, De invloeden van de Nederlanders. Het landschap vandaag was het eerste stuk vrijwel hetzelfde, weilanden en bouwlanden die ze op dit moment afbranden voordat ze alles opnieuw gaan inzaaien. Ik denk dat je kunt zeggen dat het voorjaar is al is de temperatuur ruim boven de 20 graden.

We halen wat te eten tussen de middag bij een benzinestation en rijden verder naar ons nieuwe adres. Als we in de buurt van Graskop komen veranderd het landschap en wordt het heuvelachtig met bossen, een heel verschil met waar we vanmorgen doorheen reden maar dat gaan we morgen bekijken.

Restte ons nog naar ons bed & breakfast te rijden in Graskop waar we tegen 17:00 uur aankwamen en we de tijd verder ingevuld hebben met douchen, eten en lekker te slapen. Het is ’s avonds gaan regenen maar dat maakte voor ons niet meer uit en morgen is weer een andere dag.

Note: Het is erg moeilijk om verbinding te maken op de plaatsen waar we zijn maar ik probeer zo vaak mogelijk wat over onze reis te schrijven.