Amerika (13)

Vrijdag 31 maart

We doen Santa Fe nog een keer.
Gisteren is Santa Fe ons zo goed bevallen dat we vanmorgen nog een keer gaan. We gaan naar het zelfde punt als waar we gisteren zijn gestart maar we pakken nu een ander gedeelte. Leuke winkels, galerieën en leuke koffiezaakjes en natuurlijk ook nog andere winkels.

Als we uitgekeken zijn in Santa Fe rijden we de stad uit naar Bandelier National Monument Los Alamos, New Mexico. Het is een Nationaal park en ligt 63 mile van Santa Fe. We rijden eerst naar de campingplaats en zoeken een plekje op. De plaatsen liggen in een kring in het bos en hebben geen stroom, water en geen internet. We gaan betalen en maken dan eerst eten klaar. Na het eten gaan we naar het informatiecentrum wat een aantal kilometers verderop ligt.

Het park heeft een aantal wandelpaden die je kan lopen. Ze zijn niet lang maar er zit hoogteverschil in dus moet je klimmen. We maken een wandeling naar Frijolito, een afstand van 1 mile. We lopen naar boven tot het uitkijkpunt maar er is veel begroeiing, dus weinig te zien maar de wandeling is erg mooi en we hebben genoeg uitzicht aan de andere kant van het pad.

Fundamenten van een Pueblo dorp

We lopen weer terug naar beneden en bij het informatiecentrum aangekomen doen we nog een andere route die heet de “Main Loop Trail”, een wandelpad die ons voert langs overblijfselen van nederzettingen van 10.000 jaar geleden waar fundamenten van tufsteen te zien zijn waar de Ancestral Pueblo People hun huizen hebben gebouwd.

De mensen woonden eerst in holen die ze in de rotsen van tufsteen gehakt hadden maar hebben later huizen gebouwd die in een cirkel staan met de met een gat in het dak. Je ziet nu alleen nog 2 tot 3 lagen steen staan. Het is interessant om te zien hoe ze toen geleefd hebben in dit onherbergzame gebied met bossen en een riviertje.

Als we alles bekeken hebben maken we nog een extra lus waar je het “Alcove House” kunt bezoeken. Het is een soort uitkijkpunt over de omgeving in de bergen alleen te bereiken via ladders maar die zijn er vast niet geweest in de tijd dat ze hier leefden. Ze maakten waarschijnlijk een soort stap treetjes in het gesteente en klommen dan omhoog maar dat is niet echt meer te zien. Nu hebben ze er ladders neer gezet waarop je naar boven kan klimmen om de alkoof te bekijken.

Onderweg komen we drie reeën tegen, ze hebben ons eerst niet in de gaten maar al gauw hebben ze het door en verdwijnen weer. Toch even een leuk moment.

Terug bij de camper rijden we weer naar de campingplaats en dan is het alweer tijd om te eten. Tijdens het eten begint het een beetje te sneeuwen.

We hebben vandaag 63 mile gereden en 9 km gelopen

2 Reacties op “Amerika (13)

1. Mooi om het te zien! De gaten in het dak zijn volgens de overlevering om de Goden toegang te verlenen in het huis van Pueblo’s Evenals de hoogte die ze zochten. Hoe hoger, hoe dichter bij de Goden!
    Wat een geweldige ervaring moet zo’n reis zijn! En wat fijn dat je dit met ons deelt. Lieve groeten ook aan Ben.