Home | 1ste dag | 2de dag | 3de dag | 4de dag | 5de dag | 6de dag | 7de dag | 8ste dag | 9de dag | 10de dag | 11de dag | 12de dag

Tolstejn Vlag

Dag 4

Dinsdag 10 mei 2005

Vijf voor half tien vertrokken we richting mijnmuseum dat we gingen bezichtigen, maar helaas er was net een groep naar binnen en we zouden moeten wachten. We besloten om verder te lopen en het de volgende dag weer te proberen. De kruiswegstatie moest nog bezocht worden. We zijn door het dorp gelopen en hebben even rondgekeken, daarna zijn we omhoog naar de kruiswegstatie gegaan, die we uitgebreid bekeken en gefotografeerd hebben.

Aan het einde van de kruiswegstatie zijn we langs skiliften door de weilanden richting Tolstejn gelopen, een berg van 672 m. Op de berg ligt een romantisch restaurant met een fantastisch uitzicht, hier hebben we koffie gedronken. Net boven het restaurant ligt een voormalig roversnest, we zijn daar naartoe geklommen om de omgeving te bekijken. In tegenstelling tot het ruige zandsteen kliffenlandschap van het Nationale park keken we hier uit over glooiende grashellingen met kleine dorpjes in de dalen afgewisseld met bossen op de toppen van de heuvels. Het was redelijk helder, niet erg warm maar wel prettig om te wandelen.

Na het bezoek aan de Tolstejn zijn we verder naar beneden gelopen richting Lesne waar we de doorgaande weg zijn overgestoken om vervolgens verder te wandelen door het bos. We moesten flink stijgen en omdat het lunchtijd was hebben we onze broodjes opgegeten op een plekje in het bos tegen de helling waar het redelijk beschut was maar waar we nog steeds het verkeer konden horen.

Verzamelde foto's

Na de lunch verder geklommen naar een hoogte van 650 m richting de bergtop Luz. We zijn niet verder omhoog gelopen omdat het al laat in de middag was en we zouden nog een heel eind hebben te gaan om het hoogste punt te bereiken. Daarom sloegen we af en liepen rondom de Weberberg door het bos richting het dorp Dol. Podluzi. In een weiland hebben we even gerust en genoten van het uitzicht over het dal en de zon. Hier zagen we tot onze verbazing een zeer zeldzame zwarte ooievaar rondcirkelen. Daarna zijn we naar beneden gelopen en in het dorp de weg overgestoken.

Aan de andere kant van de weg zijn we met een omtrekkende beweging klimmend door uitgestrekte weilanden richting Jiritin gelopen. Het was een heel eind en iedereen was best een beetje moe daarom hebben we nog even gerust in het park van Jiritin voordat we verder naar het hotel zijn gelopen.

We hebben vandaag 18 km gelopen met behoorlijk veel klimwerk.

Informatie over de trektocht of andere tochten: www.voettochten.net