Home | 1ste dag | 2de dag | 3de dag | 4de dag | 5de dag | 6de dag | 7de dag | 8ste dag | 9de dag | 10de dag | 11de dag | 12de dag

Vlag van Tsjechië Jiritin Vlag

Dag 3

Maandag 9 mei 2005
Om half tien liepen we vanuit Crbska Kamenice in noordelijke richting waar we de blauwe route opgepakt hebben richting het stadje Ceska Kamenice. Onderweg, nog voor we bij het gehucht Filipov aankwamen, hadden we al een flink stuk gedwaald door het bos en gingen totaal de verkeerde richting op. We keerden op onze voetsporen terug om vervolgens de juiste route te nemen.Vlak voor Ceska Kamenice brak er een onweersbui los en konden we nog net bij een boerderij onder een afdak schuilen. We besloten wat te eten om de bui af te wachten. De eigenaar van de boerderij vond het allemaal best.

Met de trein naar Jedlova

Na de bui liepen we verder richting Ceska Kamenice waar we nog een kijkje namen bij de kerk. Na een bezoek aan een lunchroom op een mooi plein in Ceska Kamenice liepen we verder het stadje door richting station waar we de trein namen naar het station Jedlova op een hoogte van 525 m, 16 km verderop. Met deze treinreis lieten we het zandsteen gebied achter ons.

We stapten op een klein treintje met twee stevige conductrices die de wind er goed onderhadden. We konden het niet laten om er foto's van te maken. Op het stationnetje van Jedlova leek de tijd stil te hebben gestaan en was de stationchef driftig bezig om de bestemmingsborden handmatig te verplaatsen. We gingen gelijk het bos in achter het station, richting de berg Jedlova, die 780 m hoog is. We moesten dus 265 m klimmen, best pittig voor iedereen. Toen we bijna boven waren zagen we sneeuwresten van de afgelopen winter en nog wat hoger begon het zelfs een beetje te sneeuwen, het was koud maar we liepen stevig door en waren al gauw op de top waar een restaurant stond die helaas die dag gesloten was. We lieten ons echter niet uit het veld slaan en gingen op he terras zitten om wat te eten uit ons lunchpakket voordat we aan de terugtocht begonnen.

Het was nog een stuk afdalen door het bos via het gehucht Jedlova naar de plaats Jiritin. Voordat we op de plaats van bestemming waren begon het opnieuw zachtjes te regenen en al gauw regende het wat harder. We maakten een sprintje en kwamen net op tijd aan bij Hotel Krizova Hora (Het Kruisberg hotel) ons overnachtingsadres.

Het hotel/pension ligt op 500 m hoogte aan de voet van een barokke kruiswegstatie in Jiritin, die we de volgende dag zouden bezoeken. Het is een eenvoudig hotel met de douches en toiletten op de gang. We zouden hier 2 nachten blijven om de omgeving verder te verkennen.

We hebben vandaag 15 km gelopen. De afstanden zijn goed te overbruggen, de natuur overweldigend, na enkele buien schijnt de zon uitbundig, alles klopt.

Informatie over de trektocht of andere tochten: www.voettochten.net