Return to Webdesign menu De details

Image Maps


Image maps maken met HTML is moeilijk
Je kunt je de image map voorstellen als een soort raster dat over de afbeelding wordt gelegd. HTML biedt van huis uit drie geometrische vormen waarmee je gevoelige gebieden kunt omschrijven, en die dan als link kunnen worden gebruikt:
• rechthoek (SHAPE="rect")
• cirkel (SHAPE="circle")
• veelhoek (SHAPE="polygon")

Voor deze workshop maak je eerst een driedimensionale knop in een beeldbewerkings- of tekenprogramma zoals Paint Shop Pro of Photoshop. Het driedimensionale effect bereik je door embossing toe te passen. Werk met layers want dan kun je de tekst op de knoppen naar wens makkelijk wijzigen als je bijvoorbeeld meerdere knoppen nodig hebt.
Voor elk type figuur moet je opgeven waar de hoekpunten liggen, en voor de cirkel het middelpunt en de radius aangeven. De oorsprong (0,0) voor de opgave van coördinaten op de x- en y-as ligt in de linkerbovenhoek. Het beste kun je de afbeelding laden in een teken programma en met de muisaanwijzer de coördinaten laten aangeven, zodat u de nodige getallen over kunt schrijven.
Voor de hierboven gebruikte control resulteert dat bijvoorbeeld in de volgende getalwaarden, die twee rechthoeken beschrijven met behulp van de diagonaal tegenover elkaar liggende hoeken:

Knop x links boven y links boven x rechts onder y rechts onder
Webdesign 18 10 118 29
Informatie 131 10 231 29





Zo maakt u sneller image maps
Vooral bij grote en ingewikkelde afbeeldingen die veel gebieden met verwijzingen in de image map moeten bevatten, betekent het uitzoeken van alle coördinaten en de omzetting naar HTML zeer veel werk, en is ook daarom nog eens extra foutgevoelig.
Gelukkig bestaan er voor de webdesigner talloze programma's die helpen bij de samenstelling van een image map. Met de WYSIWYG-editor Dreamweaver kunt u bijvoorbeeld heel eenvoudig image maps maken:
  1. Maak een nieuwe webpagina en voeg met Insert>Image de gewenste afbeelding in.
  2. Activeer eventueel de optie View/Invisible Elements, om de bijbehorende knoppenbalk weer te laten geven.
    Let op dat de ingevoegde afbeelding geselecteerd is - zo niet, klik dan eenmaal op de
    afbeelding - en klik vervolgens op de knop Map op de knoppenbalk.
  3. In de Image Map Editor kun je nu de linkgevoelige gebieden intekenen als was het in een tekenprogramma:
    Selecteer een vorm en omlijn het gewenste gebied. Met het pijlgereedschap kun je de gemaakte gebieden achteraf nog selecteren en verplaatsen of met [Del] verwijderen.
    In het veld Alt kun je de tiptekst invoeren voor elk gebied, en bij Link klik je op het mapsymbool om het verwijsdoel aan te wijzen.
  4. Als je alle gebieden klaar hebt, is de HTML -code beschikbaar. Ofwel maak je nu de rest van de pagina ook met Dreamweaver, of je roept met Window/HTML de codeweergave op en kopieer je het hele <MAP>-gebied om dit in een andere editor te kunnen plakken.

Klik nu op de control op "Informatie" om de handmatige HTML invoer te bekijken.

Naar boven