Home

pix

Voetsporen door Nederland

voetsporen

Om regelmatig te bewegen hebben we besloten om wandelingen door Nederland te gaan maken. We hebben een boek gekocht met wandelingen en in april 2003 werd het tijd om te beginnen. Op deze pagina kan je zien waar we zijn geweest.

Landkaart

Klik op de foto voor de vergroting

Onze eerste wandeling begon rondom Joppe voor ons een bekend terrein. Het was een route van 14 km een hele wandeling om mee te beginnen maar het weer was prachtig evenals de natuur.

Haaksberger veenplassen

foto1

De volgende wandeling was naar de Haaksbergerveenplassen een natuurgebied in de buurt van Haaksbergen, provincie Overijssel. Het was een tocht van 8 km door een fantastisch mooi gebied waar we halverwege de wandeling het pad kruiste van een adder, die heerlijk lag te zonnen net ontwaakt uit de winterslaap.

Leersumse plassen

foto2

Deze keer was de provincie Utrecht aan de beurt. Het traject was de Leersumse plassen route. Een route van 7 km door een ruig landschap van plassen, bos en heide.

foto3

Het landschap bij de Leersumse plassen valt vooral op door de verscheidenheid van dieren, bomen en planten.

foto4

De route liep door een afwisselend landschap rondom de plassen.

Berkelvalleiroute

foto 5

Hier lopen we op de Berkelvalleiroute het ligt in de buurt van waar wij wonen, dus bekend terrein. De wandeling is in totaal 18 km en begint even buiten Warnsveld. Op de foto zie je het "Waliën", een landgoed wat tussen Warnsveld en Lochem ligt.

foto 6

Het wandelpad loopt hier door het bos richting Almen, wat de volgende plaats is waar we naar toe wandelen. De naaldbomen zijn hier ontzaglijk hoog.

foto 7

Hier een uitzicht op de Berkel, op de achtergrond ligt het plaatsje Almen. In deze rivier heb ik vroeger zwemles gehad en mijn zwemdiploma's gehaald.

foto 8

Op het laatste gedeelte van de route komen we nog eens langs de Berkel maar nu in de buurt van Warnsveld. De zwanen genoten ook van het mooie weer en wij hadden er bijna 18 km opzitten.

vlinder

Sprengenbergroute

foto 9

Deze keer zochten we het wat verder van huis en gingen naar Haarle in de buurt van Nijverdal naar de Sprengenbergroute. Een afwisselend landschap van bos en heide.

foto 10

Opmerkelijk was dat de rododendrons al in bloei stonden.

foto 11

Ineens terwijl we uit het bos kwamen was daar een heideveld zover als je kon zien. Terwijl er rechts op de foto nog een stukje te zien is van een bloeiende rododendron.

foto 12

Dit wordt het Palthe torentje genoemd naar de eigenaar. Het ligt in een bos aan de rand van het heideveld.

foto 13

Nogmaals de Palthe toren maar nu van dichtbij.

Elspeetsche heide

foto 14

De Elspeetsche heide is weer een heel ander wandelgebied en ligt op de de Noord- Veluwe tussen Veirhouten en Elspeet.

foto 15

Ergens tussen Vierhouten en Elspeet op de grote stille heide. We kwamen inderdaad het hele heide gebied niemand tegen.

foto 16

Het heide gebied was ook nog enigszins heuvelachtig te zien op de bovenstaande foto.

foto 17

Dit is een grafheuvel uit vroegere tijden blootgelegd om te laten zien hoe het eruit zag. In dit gebied liggen nog verscheidene grafheuvels.

foto 18

De grafheuvel van een andere kant bezien.

fot 19

De brem stond al volop in bloei wat de heide een prachtig gezicht gaf want de heide zelf bloeide nog niet.

foto 20

Prachtige dreigende luchten maar het bleef droog. We hadden er de helft van de 17 km opzitten en weer onderweg naar de auto, die in Vierhouten stond.

foto 21

Een eenzaam boompje op de grote heide.

vlinders

Kammenroute

foto 22

We hadden nog niet op de Veluwe gewandeld dus deze keer was de posbank aan de beurt. Een route van 5 km maar we hebben er twaalf van gemaakt. De route heette de "Kammenroute".

foto 23

Een kruidentuin bij het informatiecentrum aan het begin van de route net buiten Rheden.

foto 24

Eerst moeten we door een heuvelachtig bos waar je hier een spreng ziet waar water uit de grond komt.

foto 25

Een wel heel bijzondere boom.

foto 26

En 21.11.17

foto 27

Nu gaat de wandeling verder over de heide, ook hier is het heuvelachtig.

foto 28

Op de achtergrond is te zien hoe heuvelachtig de opgeving is.

foto 29

In de verte ligt Zevenaar, weliswaar niet goed te zien op de foto.

foto 30

Onderweg kwamen we ook nog een oude bekende tegen op de fiets.

foto 31

Inmiddels zijn we weer op de terugweg. Gelukkig hebben we het droog kunnen houden.

foto 32

Bijna weer het eind van de wandeling. Nog even een laatste foto en dan vlug naar huis want het is toch weer later geworden dan dat we dachten.

Planken Wambuis-route

foto 33

Het begin van de route "Planken Wambuis" in de buurt van Ede. Dit stuk van de Veluwe hadden we nog niet gehad. De tocht is ongeveer 8 km en makkelijk te doen.

foto 34

Een stukje heide met wat jonge boompjes. De grootte van het gebied is 200 hectare.

foto 35

Nog een stukje heide. De wandeling gaat wisselend over de heide en door bos wat een heel afwisselend geheel geeft.

foto 36

Onderweg komen we salamanders tegen die tussen de heide zitten en ook een plat gereden hazelworm.

foto 37

Even nog wat uitrusten voor het laatste stukje en dan weer naar huis waar de soep staat te wachten.

Tussendoor hebben we nog de vierdaagse gelopen in Ruurlo, de afstand was 15 kilometer per avond, een hele klus. We troffen het redelijk met het weer , alhoewel we de eerste avond een stortbui over ons heen hebben gehad maar we waren er op voorbereid. Ook de tweede avond was niet helemaal droog maar dat was te verwaarlozen.

Hulshorster Bosrand route

foto 38

Na onze vakantie van een paar weken zijn we in juli weer begonnen met onze wandelingen. Deze route vertrekt vanuit Nunspeet en is 20 km lang.

foto 39

Inmiddels zijn we op de heide beland en hebben nog een hele tocht voor de boeg.

foto 40

De diversiteit van het landschap valt ons gelijk op, er is van alles te zien en te fotograferen.

foto 41

Als we onderweg door een stuk bos lopen zien we dat de bosbessen al rijp zijn. We hebben ze getest en ze smaakten prima.

foto 42

Ook stond er zo hier en daar de hei al in bloei maar dat was verder te verwaarlozen.

foto 43

Inmiddels zijn we bij een zandverstuiving aangekomen waar we helemaal doorheen moeten wandelen om de route te kunnen vervolgen.

foto 44

Dit is bijna niet Nederlands om op zo'n zandvlakte te lopen. Het viel dan ook niet mee om door het rulle zand te lopen.

foto 45

Bijna aan het eind van de zandverstuiving waar de route het bos weer ingaat.

foto 46

Nog een plaatje van de zandverstuiving met een bijna vergane boom. Je houdt het niet voor mogelijk dat er nog van dit soort plekjes in Nederland zijn.

foto 47

Als we uit de zandverstuiving komen zien we als eerste dit houten beeld met een soort kever er in uitgesneden.

foto 48

Zo langzamerhand veranderd het landschap en beginnen we aan de terugweg nadat we in een restaurant een lunch hebben genoten.

foto 49

Inmiddels lopen we tussen de landerijen richting Nunspeet en zien hier velden met rogge tarwe en gerst, granen die je niet veel meer ziet in Nederland.

foto 50

Dit is helemaal nostalgie want waar vind je nog korenbloemen in de rogge?

Alweer de laatste foto van deze route. Hier lopen we net buiten Hulshof en gaan richting Nunspeet waar onze auto staat.

St Hubertus wandeling

foto 52

Met de auto naar de ingang van de Hoge Veluwe gereden en daar de auto geparkeerd. Een gratis witte fiets gepakt en ermee naar het bezoekerscentrum van de Hoge Veluwe gereden wat zo'n 3,6 km verderop ligt.

foto 53

Bij het bezoekerscentrum begon onze wandeling van 7 km. Onderweg kwamen een gat tegen waar een wild zwijn gevroed had afgelopen nacht. Helaas hebben we geen wilde zwijnen gezien op deze tocht wel de gaten.

foto 54

Door de regen wordt er steeds grond weggewassen tussen de bomen en kan je de wortels zien. Het lijkt alsof de bomen op palen staan.

foto 55

Steeds als we langs de rand van het bos kwamen konden we de heide zien, ook hier was niets beleven.

foto 56

Als we uit het bos komen staan we ineens voor een vijver waar de lelies volop bloeien. We zijn nu in de buurt van het St Hubertusslot aangekomen.

foto 57

In de verte zie je het St Hubertusslot ook te bezichtigen maar dat hebben we niet gedaan vandaag. We zijn verder gegaan naar het bezoekerscentrum en weer op de fiets gestapt naar onze auto.

foto 58

Nog een foto van het St Hubertusslot ontworpen door de bouwmeester Berlage. Hiermee eindigt deze wandeling op de Hoge Veluwe.

Het seizoen van de paddestoelen komt weer aan, dus tijd om op zoek te gaan.

foto 59

We hebben tijdens een wandeling rondom Winterswijk waar we kampeerden in augustus de eerste rode paddestoel van dit jaar gevonden.

Kiekbergroute

foto 60

De kiekbergroute begint bij Plasmolen wat weer een beetje ten zuiden van Nijmegen ligt. Aan het begin van de route kom je gelijk dit watervalletje tegen.

foto 61

Iets verder komen we gelijk een vennetje tegen waar ondanks de droogte nog volop water in staat. De bloemen bloeien er ook nog rijkelijk.

foto 62

Hier komen we bij de watermolen "De bovenste Plasmolen" die waarschijnlijk dateert uit de 15de eeuw maar dat is niet zeker. Op de molen staat in ieder geval het jaartal 1725.

foto 63

In het bos ligt een stuwmeertje die in verbinding staat met de molen.

foto 64

En dan opeens vanuit het bos staan we op de Mooker heide ons velen bekend.We lopen een rondje over de heide.

foto 65

De heide bloeit volop ondanks de droogte van de afgelopen weken.

foto 66

Midden op de hei komen we deze runderen tegen die onder een boom schaduw hebben gezocht en er liggen te herkauwen.

foto 67

Teruggekomen in het bos zien we dat de lijsterbes er ook al weer is. We zijn bijna aan het eind van de route die ongeveer 11 km is. Het leuke van deze route is dat het over twee heuvels gaat en daardoor erg afwisselend is.

Bergerbosroute

foto 68

Door het mooie weer van de afgelopen zomer vinden we op deze route lekkere bramen die heerlijk zoet smaken.

foto 69

Ook op deze wandeling komen we een ven tegen. De bergerbosroute ligt bij Afferden en is in totaal 6 km.

foto 70

De wandeling gaat eerst door een stukje bos en vervolgens over de heide waar verschillende vennen liggen.

foto 71

Het heideveld is een prachtig gebied en erg de moeite waard vooral door de schoonheid van de vennen die je vanaf een heuvel allemaal kan bekijken.

foto 72

Op de foto is niet een overzicht van de vennen te zien die zie je alleen maar als je er naar toe gaat.

foto 73

We kunnen er niet genoeg van krijgen en ontmoeten hier een echtpaar de het Pieterpad lopen en ons daar uitgebreid over vertellen.

foto 74

Als we van de heide komen gaat de route verder door het bos. Hier bevindt zich een gegraven sloot uit de jaren '30 uit de vorige eeuw. Door de droogte was het water totaal opgedroogd.

foto 75

In het bos groeien de elfenbankjes aan de bomen maar er is nog geen paddestoel te vinden. Hiermee eindig ik deze site met wandelingen. Ik hoop dat jullie het leuk vonden.

Ampsen

foto 76

Vandaag lopen we de Ampsenroute. Deze boerderij hoort bij het landgoed "Ampsen".

foto 77

In het bos komen we verschillende soorten mossen tegen.

foto 78

We volgen de de bordjes die ons langs de route begeleiden.

foto 79

Op het eind van de route komen we in de buurt van het landgoed.

foto 80

Dit is de voorkant van het landgoed. Het gebouw is erg goed onderhouden maar helaas niet te bezichtigen.

foto 81

Het landgoed met de gracht.

foto 82

Het landgoed van de zijkant bekeken. Het valt op dat ook de tuin goed onderhouden wordt.

foto 83

Op deze boerderij die ook bij het landgoed hoort heeft familie van ons gewoond. Inmiddels wordt het door anderen bewoond.

foto 84

We zijn alweer aan het eind van de wandeling. In de buurt van het hekje hebben we de auto geparkeerd.

Deze site wordt afgesloten en ik begin een nieuwe serie met de naam "Herfstwandelingen" ook te vinden op www.makkink.eu

voetsporen

Je bent ook welkom op mijn website "NBP"
Naaldsierkunst, Beelden & Poppen.

www.makkink.eu/nbp

Home

Naar het begin van de pagina